Mijnoverstap Energie

Overstappen

Wat houdt overstappen precies in?

Overstappen is het veranderen van energieleverancier. In Nederland is het mogelijk om zelf te bepalen bij welk bedrijf u energie afneemt

Waarom zou ik overstappen?

Met overstappen of verlengen kunt u geld besparen. Providers hebben regelmatig nieuwe aanbiedingen waar u gebruik van kunt maken. Onderzoek heeft uitgewezen dat het loont om over te stappen. De gemiddelde jaarbesparing voor internet, bellen en tv is 200 euro per huishouden.

 

Wat kost het mij om over te stappen?

Nadat u een ADSL abonnement heeft afgesloten, dient u rekening te houden met een aantal soorten kosten. Deze kosten zijn te verdelen in eenmalige kosten en maandelijkse kosten. - Eenmalige kosten: de eenmalige kosten zijn die kosten die de provider (aanbieder) rekent voor de activatie van uw abonnement. U kunt hierbij denken aan de aansluitkosten voor het klaarmaken van de ADSL verbinding, eenmalige kosten voor het gebruiken van de modem bij uw abonnement, eventuele kosten voor het inhuren van een monteur die de installatie op zijn of haar rekening neemt en de eventuele verzendkosten van het pakket en/of de modem. - Maandelijkse kosten: dit zijn de abonnementskosten die u maandelijks aan uw provider betaalt. In het merendeel van de gevallen worden deze kosten maandelijks van uw bankrekening afgeschreven. Let op: de kosten vermeld op onze website zijn exclusief eventuele kosten van het KPN abonnement. Indien dit anders is, staat dit expliciet aangegeven bij de abonnementen in onze vergelijkingstool. Naast bovenstaande kosten kunt u ook te maken krijgen met optionele kosten. De optionele kosten bestaan uit kosten voor extra diensten die u afsluit bij uw abonnement. Voorbeelden van deze kosten zijn bijvoorbeeld het kiezen voor een anti-virus of anti-spam filter bij uw internetabonnement. Deze kosten staan duidelijk aangegeven in de vergelijkingstool zodat u niet voor verrassingen komt te staan.

 

Waarom zou ik overstappen?

Met overstappen of verlengen kunt u geld besparen. Providers hebben regelmatig nieuwe aanbiedingen waar u gebruik van kunt maken. Onderzoek heeft uitgewezen dat het loont om over te stappen. De gemiddelde jaarbesparing voor internet, bellen en tv is 200 euro per huishouden.

Wanneer kan ik overstappen?

Wanneer kan ik overstappen naar een andere leverancier?

Wanneer u een contract voor onbepaalde tijd heeft, kunt u altijd overstappen en op ieder moment. Een overstap duurt een aantal weken. Dit hangt af van de reactiesnelheid van de nieuwe leverancier en de opzegging van het oude contract, maar zal in het algemeen niet langer duren dan 6 weken. Vast contract voor bepaalde tijd Indien uw contract binnen 2 maanden afloopt, zal er gewacht worden met de overstap van uw huidige contract totdat de einddatum is bereikt. Wanneer uw contract na deze 2 maanden afloopt, moet u opletten op de overnametermijn van de nieuwe leverancier. Contract vroegtijdig breken Wanneer u er voor kiest om uw contract vroegtijdig te verbreken, dient u er rekening mee te houden dat uw oude leverancier u een opzegboete in rekening kan brengen. Indien u niet weet wanneer uw contract afloopt, kunt u contact opnemen met uw huidige leverancier.

Wanneer kan ik het beste overstappen?

U kunt het beste per direct overstappen indien u een contract voor onbepaalde tijd heeft bij uw huidige energieleverancier. Door nu over te stappen geniet u zo spoedig mogelijk van lagere maandlasten. Indien u nog een lopend contract heeft bij uw huidige energieleverancier adviseren wij u om 6 tot 8 weken voordat u uw jaarafrekening ontvangt over te stappen van energieleverancier. Op deze manier weet u zeker dat de aansluitingsdatum van uw nieuwe energieleverancier aansluit op de einddatum van uw huidig energiecontract. Eerder overstappen tijdens een vast contract wordt door sommige energieleveranciers bestraft met een boete. Daarom adviseren wij u 6 tot 8 weken voor afloop van uw vast energiecontract af te sluiten zodat u niet voor verrassingen komt te staan.

 

Naar welke energieleverancier moet ik overstappen?

U heeft zelf de keuze naar welke energieleverancier u overstapt. Na het invullen van uw gegevens worden de beste aanbiedingen voor uw huishouden in een overzicht geplaatst. Aan u de keuze welke eis(en) u het meest stelt aan uw nieuwe leverancier (prijs, service, bekendheid).

 

Ik heb stadsverwarming. Kan ik overstappen?

Jazeker. Indien u stadsverwarming heeft, hoeft u alleen maar elektriciteit af te nemen bij een energieleverancier. Bij het invullen van stadsverwarming in de energievergelijker vult u “0” in bij het (geschat) gasgebruik. U krijgt dan een overzicht van de energieaanbiedingen met elektriciteit.

 

Ik weet niet hoeveel ik ga verbruiken in mijn nieuwe woning. Wat nu?

Indien u niet weet hoeveel u gaat verbruiken in uw nieuwe huis heeft u twee opties:
1. U neemt het verbruik in uw huidige woning als uitgangspunt voor het invullen van uw (geschat) verbruik in uw nieuwe woning.
2. U vinkt in de overstaptool aan met hoeveel personen u gaat wonen in de nieuwe woning.

Ik ga binnenkort verhuizen en heb een nieuwe energieleverancier nodig. Wat nu?

In het geval dat u gaat verhuizen heeft u twee opties.
1. U neemt uw huidige energiecontract mee naar uw nieuwe woning. In het geval dat u een vast contract heeft is dit de beste keuze.
2. Indien u geen vast contract meer heeft kiest u via onze overstaptool een nieuwe energieleverancier voor een nieuw contract. Het is wel belangrijk dat u dit op tijd regelt!

U kunt bij ons al vanaf een half jaar van tevoren een nieuw energiecontract aanvragen. Om erachter te komen welk termijn een leverancier stelt kunt u kijken bij “Gewenste startdatum” in onze overstaptool.

Let op: bij een verhuizing is het van belang dat u het contract bij uw oude leverancier zelf opzegt.

Hoe gaat overstappen in zijn werking

Welke stappen moet ik ondernemen om over te stappen?

In 3 eenvoudige stappen kunt u overstappen op mijnoverstap.nl:

Stap 1: ga naar onze overstaptool en vul hier uw gegevens in. (Indien u uw energieverbruik niet weet, deze kunt u vinden op de laatste jaarafrekening). Klik vervolgens op ‘Maak vergelijking’.

Stap 2: kies uw voordelige aanbieding van energieleveranciers uit, die het beste bij u past. Klik vervolgens op 'Aanvragen'.

Stap 3: vul het formulier in en klik vervolgens op 'Bevestig je aanvraag'.

Nadat u uw aanvraag heeft gedaan, ontvangt u van ons een bevestiging via Prizewize. Uw aanvraag wordt vervolgens doorgestuurd naar de nieuwe energieleverancier. Uw oude energieleverancier wordt voor u opgezegd. De nieuwe leverancier neemt binnen 2 weken contact met u op.

Waar moet ik op letten bij het overstappen?

Dit is afhankelijk wat u belangrijk vindt in uw nieuwe contract. Wij helpen u graag een handje mee en geven u een aantal aspecten waarop energieproducten van elkaar verschillen:
- Vast of variabel tarief - Groene stroom of grijze stroom
- Wilt u een 1- of meerjarig contract?
- Wilt u een aanbieding met een hoge welkomstpremie of liever een product met actietarieven (u ziet dan de korting terug in een lager maandbedrag).

Hoe lang duurt het proces van overstappen?

Dit is afhankelijk van uw huidige contract. Heeft u een contract voor onbepaalde tijd, dan duurt een overstap gemiddeld 2 tot 6 weken.

Kom ik tijdens het overstappen zonder stroom te zitten?

Indien u overstapt via Mijnoverstap.nl komt u gegarandeerd niet zonder stroom te zetten. Omdat de overstap een administratieve handeling betreft merkt u niks van de overstap.
De huidige leverancier stopt pas met het leveren van stroom indien de nieuwe leverancier het contract heeft overgenomen. Het is daarom onmogelijk om geen stroom te krijgen tijdens het proces van overstappen.

Wat moet er bij mij thuis allemaal worden veranderd om over te kunnen stappen?

Helemaal niets. Uw nieuwe leverancier maakt gebruik van dezelfde meter en aansluitingen als uw huidige leverancier.

Moet ik mijn oude energieleverancier zelf opzeggen?

Wanneer u overstapt met onze tool, hoeft u niet uw oude energieleverancier zelf op te zeggen. De opzegging wordt afgehandeld door de nieuwe energieleverancier. In het geval dat u gaat verhuizen is het wel nodig dat u zelf het oude contract opzegt. U dient hiervoor contact op te nemen met uw oude leverancier.

Kan ik naar iedere energieleverancier in de overstaptool overstappen?

Jazeker. U kunt zelf bepalen naar welke energieleverancier u over wilt stappen. Hou er wel rekening mee dat het niet mogelijk is om over te stappen naar dezelfde energieleverancier waar u nu een contract bij heeft. Aangezien overstappen naar een andere energieleveranciers vaak welkomstbonussen met zich meebrengt kunnen deze niet worden uitgereikt aan ‘bestaande klanten’.

Het invullen van de overstaptool

Wat is het verschil tussen een enkele en een dubbele meter?

Het grootste verschil tussen een enkele en dubbele meter zit in het tarief. U betaalt de gehele dag door het zelfde tarief voor elektriciteit indien u beschikt over een enkele meter. Bij een dubbele meter hanteert uw energieleverancier twee tarieven, de zogenaamde piek- en daltarieven (ook wel dag- en nachttarief genoemd). Dit komt erop neer dat u in de nacht iets minder betaalt voor elektriciteit dan het standaardtarief. Overdag betaalt u iets meer voor elektriciteit dan het standaardtarief.

Hoe weet ik of ik een enkele of een dubbele meter heb?

U herkent een dubbele meter aan de twee telwerken. Op bepaalde tijdstippen zult u de meter zien springen van het ene naar het andere telwerk. Er is dus maar 1 stroommeter actief tegelijkertijd. Wanneer de tijden van de piek- en daluren precies ingaan, hangt af van het netwerkbedrijf in uw regio. Meestal worden daltarieven doordeweeks berekend van 23.00 tot 7.00 uur, in het weekend (vrijdagavond tot maandagochtend) en op erkende feestdagen. In Noord-Brabant, Limburg en enkele gemeenten daarbuiten zijn de daltarieven van 21.00 tot 7.00 uur geldig.

Wat is het verschil tussen groene en grijze energie?

Grijze energie is elektriciteit dat wordt opgewekt uit fossiele brandstoffen (b.v. steenkool). Deze fossiele brandstoffen raken ooit een keer op. De winning en omzetting van grijze energie is belastend voor het milieu en daarom niet duurzaam. Groene energie is stroom dat afkomstig is uit duurzame energiebronnen (b.v. windenergie en zonne-energie). De productie van groene energie resulteert in geen of slechts een geringe uitstoot van koolstofdioxide (CO2) of andere schadelijke stoffen. In tegenstelling tot grijze energie is groene energie niet milieubelastend en dus wel duurzaam.

Is groene stroom duurder dan grijze stroom?

De productie van groene stroom is een duurder proces, maar omdat de overheid compenseert om duurzame energie op te wekken is de prijs voor u als consument doorgaans net zo hoog als voor grijze stroom.

Kan ik bij elke energieleverancier groene stroom verkrijgen?

Ondanks dat groene stroom steeds populairder wordt in Nederland, is groene stroom nog niet bij elke leverancier te verkrijgen. In onze overstaptool kunt u zien welke leveranciers groene stroom leveren. Dit kunt u vinden in de overstaptool als u het filter “Duurzaam” op “Groen” zet.

Kan ik beter een langlopend of een kortlopend contract afsluiten?

Iedere contractvorm heeft zijn voor- en nadelen. Hieronder zullen we de drie soorten contracten bespreken met diens voor- en nadelen.

1. Contract voor onbepaalde tijd Indien u kiest voor een contract voor onbepaalde tijd, heeft u elk moment de mogelijkheid om het contract te ontbinden. Het voordeel van dit contract is dat u nergens aan vast zit. Een nadeel is echter dat u niet voor de hoge kortingen in aanmerking zult komen zoals bij 1-jarige contracten.

2. Contract voor bepaalde tijd met vaste tarieven Indien u kiest voor een contract voor bepaalde tijd met vaste tarieven geniet u van hoge kortingen bij overstappen en bent u gegarandeerd van vaste tarieven (dus ook als de energieprijs hoger wordt in Nederland). Een nadeel hiervan is dat u vast zit voor een periode van minimaal een jaar aan dit contract.

3. Contract voor bepaalde tijd met variabele tarieven Indien u kiest voor een contract voor bepaalde tijd met variabele tarieven kunnen de energieleveranciers de tarieven tussentijds verhogen. U zit vast aan het contract en kunt dus niet opzeggen zonder een boete te ontvangen. Dit contract wordt u dan ook ten zeerste afgeraden.

Lees daarom goed naar de voorwaarden en eigenschappen van het aanbod. Komt u er niet uit? Schroom dan niet om contact met ons op te nemen. Wij helpen u graag verder!

Kan ik elektriciteit en gas bij andere leveranciers afnemen?

Jazeker. Op basis van je verbruik toont de Overstaptool een overzicht van de goedkoopste energieproducten van dit moment. De energieaanbiedingen kun je filteren op alleen gas, alleen stroom of gas en stroom. Op deze manier kun je zelf een pakket samenstellen met verschillende energieleveranciers. Houd er wel rekening mee dat de hoogste overstapkortingen gegeven worden bij energieaanbiedingen met stroom én gas.

Wat moet ik invullen als verbruik in de overstaptool als ik teruglever?

Bij het invullen van uw verbruiksgegevens adviseren wij om u brutoverbruik in te vullen. Dit houdt in dat je het verbruik invult dat u in eerste instantie afneemt van de leverancier. De teruglevering van de zonnepanelen is hierin dus (nog) niet verrekend. Deze verrekening vindt ook pas plaats tegen het einde van het jaar, tenzij u dit anders met de leverancier heeft afgesproken.

Ik heb mijn nieuwe aanvraag nu ingediend. Hoe nu verder?

Wat gebeurt er na mijn aanvraag?

Het duurt gemiddeld 4 tot 6 weken voordat u bent overgestapt van energieleverancier. Hieronder wordt uitgelegd wat er allemaal komt kijken bij een overstap:

1. U ontvangst een bevestiging van uw aanvraag via Pricewise

2. Uw aanvraag wordt doorgestuurd naar de desbetreffende energieleverancier

3. Binnen een termijn van 7 werkdagen ontvangt u een bevestiging van uw nieuwe energieleverancier. Vanaf dagtekening van deze bevestiging gaat de wettelijke bedenktijd van 14 kalenderdagen in. Binnen deze periode kunt u kosteloos en zonder opgaaf van reden annuleren.

4. Uw nieuwe leverancier zegt uw oude leverancier voor u op.

5. Uw nieuwe voorschotbedrag wordt voorgesteld door uw nieuwe energieleverancier. De hoogte van het voorschot is afhankelijk van de afgesproken tarieven via Mijnovertap.nl en het historisch verbruik in uw woning. U kunt te allen tijde het voorschot verhogen of verlagen.

6. U ontvangt bericht van uw nieuwe leverancier dat u uw meterstanden door moet geven. Indien u in het bezit bent van een zogenaamde ‘slimme meter’ zijn deze standen al bekend bij de netbeheerder. Indien u geen slimme meter heeft zult u de meterstanden zelf moeten opzoeken en doorgeven.

7. Controleer of uw leverancier de juiste meterstanden heeft overgenomen.

8. Na enkele weken ontvangt u van uw oude energieleverancier een eindafrekening.

Ik heb geen bevestiging gekregen van mijn nieuwe leverancier. Wat nu?

U ontvangt uiterlijk binnen 14 dagen een bevestiging van het contract van de nieuwe leverancier. Dit kan in sommige gevallen ook per e-mail gebeuren. Wanneer u na deze 14 dagen niets heeft ontvangen, dan kunt u contact opnemen met de nieuwe leverancier.

Mocht er bij de leverancier geen aanvraag bekend zijn, dan kunt u contact opnemen met het nummer: 088 66 99 000.

Kan ik mijn overstap annuleren?

De wet Koop op Afstand geeft u het recht om binnen 14 kalenderdagen na de bevestiging van uw aanvraag het recht geeft om uw bestelling kosteloos en zonder opgaaf van reden te annuleren.

Energieleveranciers en netwerkbeheerders

Wat is het verschil tussen energieleverancier en netbeheerder?

Het verschil tussen een energieleverancier en een netbeheerder zit in het gegeven dat een netbeheerder verantwoordelijk is voor de aanleg van zogenaamde netten en het transport van gas of elektriciteit. Daarnaast zorgt de netbeheerder ervoor dat uw aansluiting op het net komt. Aangezien de netbeheerder gebonden is aan uw woonplaats kunt u niet voor een andere netbeheerder kiezen. Een energieleverancier daarentegen is wel vrij kiesbaar. Een energieleverancier verzorgt de in- en verkoopprijs en tevens de levering van energie. Er zijn leveranciers die zijn of haar energie bij producenten of tussenhandelaren kopen maar ook leveranciers die zelf energie wekken.

Hoe weet ik wie mijn netbeheerder is?

U kunt vrij simpel achterhalen wie uw netbeheerder is via www.eancodeboek.nl.

Hebben jullie met elke energieleverancier een overeenkomst?

Nee, Mijnoverstap.nl heeft niet met elke energieleverancier een overeenkomst. Hieronder vindt u een overzicht van alle energieleveranciers en alle energieleveranciers waarmee Pricewise, en dus Mijnoverstap.nl, een overeenkomst heeft.

Wat voor risico loop ik als ik voor een onbekende energieleverancier kies?

U loopt geen enkel risico. In de overstaptool worden betrouwbare energieleveranciers getoond.

Wat gebeurt er als mijn energieleverancier failliet verklaard wordt?

In het uiterst zeldzame geval dat een energieleverancier failliet gaat, wordt de levering van energie automatisch overgenomen door een andere energiemaatschappij. Dit is in de wet zo geregeld.

Overige vragen

Hoe kan ik via mijnoverstap.nl goedkoper uit zijn dan bij de energieleverancier zelf?

Dit komt omdat mijnoverstap.nl partner is van Pricewise. Door partnerschap komt mijnoverstap.nl ook in aanmerking voor scherpe kortingen die vaak beter zijn dan bij de energieleverancier zelf.

Hoe komt mijnoverstap.nl aan haar inkomen?

Voor iedere overstap die via deze website gerealiseerd wordt ontvangt mijnoverstap.nl een klein bedrag. Op die manier kunnen de grootste onkosten van mijnoverstap.nl worden gefinancierd.

Krijg ik een boete als ik te vroeg overstap?

Zoals al eerder aangegeven, kunt u maximaal 2 maanden voor afloop van uw huidige contract overstappen van energieleverancier. Indien u te vroeg overstapt, heeft u kans op een boete van uw huidige leverancier. Tevens loopt u het risico op het mislopen van een eventuele welkomstbonus. De hoogte van de boete hangt af van de resterende looptijd van je huidige contract. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de boetes wettelijk als volgt vastgesteld:
Duur afloop contract              Maximumboete per product
Minder dan 1,5 jaar               € 50,
1,5 tot 2 jaar                          € 75,-
2 tot 2,5 jaar                         € 100,-
Meer dan 2,5 jaar                 € 125,-
Daarom adviseren wij u ook om bij een lopend contract niet eerder dan 6 weken voor einde van het contract over te stappen. Heeft u nog vragen hierover? Bel gerust!

Ik ben overgestapt maar ik heb hetzelfde maandelijkse voorschotbedrag of zelfs hoger. Hoe kan dit?

Er zijn verschillende redenen waarom u – nadat u bent overgestapt bij Mijnoverstap.nl – dezelfde of zelfs hogere maandlasten heeft dan voor de overstap. Hieronder worden de opties weergegeven:

- Uw nieuwe energieleverancier baseert uw gebruik op een schatting en heeft geen juiste schatting gemaakt. Geen zorgen, u kunt zelf uw maandlasten verlagen!

- Uw nieuwe energieleverancier geeft u een hoge welkomstbonus welke vaak pas aan het einde van het contract wordt gegeven. In dit geval zullen de maandlasten ongeveer hetzelfde blijven als bij uw huidige energieleverancier alleen zult u aan het einde van het contract een welkomstbonus t.w.v. enkele honderden euro’s ontvangen.

Op mijn jaar- of eindafrekening staan foutieve meterstanden genoteerd. Wat nu?

Het is mogelijk dat uw meterstanden op uw jaar- of eindafrekening niet juist zijn. Dit komt voor in het geval dat uw energieleverancier niet meer dan een schatting gemaakt heeft van uw meterstanden. Indien dit het geval is adviseren wij u om zo snel mogelijk (uiterlijk binnen 14 kalenderdagen) contact op te nemen met uw huidige energieleverancier om een correctie aan te vragen. Let op! Bij een overstap is de nieuwe energieleverancier verantwoordelijk voor het doorgeven van de correcte meterstanden aan de oude energieleverancier.

 

 


Mijnoverstap Internet, bellen & tv

Overstappen

Wat houdt overstappen precies in?

Overstappen is het veranderen van provider van je abonnement.

Waarom zou ik overstappen?

Met overstappen of verlengen kunt u geld besparen. Providers hebben regelmatig nieuwe aanbiedingen waar u gebruik van kunt maken.
Onderzoek heeft uitgewezen dat het loont om over te stappen. De gemiddelde jaarbesparing voor internet, bellen en tv is 200 euro per huishouden.

Wat kost het mij om over te stappen?

Nadat u een ADSL abonnement heeft afgesloten, dient u rekening te houden met een aantal soorten kosten. Deze kosten zijn te verdelen in eenmalige kosten en maandelijkse kosten.

- Eenmalige kosten: de eenmalige kosten zijn die kosten die de provider (aanbieder) rekent voor de activatie van uw abonnement. U kunt hierbij denken aan de aansluitkosten voor het klaarmaken van de ADSL verbinding, eenmalige kosten voor het gebruiken van de modem bij uw abonnement, eventuele kosten voor het inhuren van een monteur die de installatie op zijn of haar rekening neemt en de eventuele verzendkosten van het pakket en/of de modem.

- Maandelijkse kosten: dit zijn de abonnementskosten die u maandelijks aan uw provider betaalt. In het merendeel van de gevallen worden deze kosten maandelijks van uw bankrekening afgeschreven. Let op: de kosten vermeld op onze website zijn exclusief eventuele kosten van het KPN abonnement. Indien dit anders is, staat dit expliciet aangegeven bij de abonnementen in onze vergelijkingstool.

Naast bovenstaande kosten kunt u ook te maken krijgen met optionele kosten. De optionele kosten bestaan uit kosten voor extra diensten die u afsluit bij uw abonnement. Voorbeelden van deze kosten zijn bijvoorbeeld het kiezen voor een anti-virus of anti-spam filter bij uw internetabonnement. Deze kosten staan duidelijk aangegeven in de vergelijkingstool zodat u niet voor verrassingen komt te staan.

Wat moet ik allemaal regelen om over te stappen?

Overstappen van mobiel abonnement is erg eenvoudig. Nadat u de vergelijking heeft gemaakt met onze tool, dan kunt u het abonnement naar keuze aanklikken. U wordt dan doorverwezen naar een andere site waar u uw gegevens kunt invullen.

Wanneer kan ik overstappen?

Wanneer kan ik overstappen van provider?

e looptijd van uw contract kan 12 maanden of 24 maanden zijn. Alle abonnementen hebben een looptijd van 12 of 24 maanden. Deze abonnementen zijn na de contractperiode maandelijks opzegbaar.
U kunt direct overstappen wanneer u geen contract meer heeft bij uw huidige provider, OF wanneer uw contract bij uw provider binnen 90 kalenderdagen afloopt. Tevens kunt u een nieuwe aanvraag bij een provider indienen in het geval dat u nog geen provider heeft (bijvoorbeeld bij een verhuizing).

Hoe gaat overstappen in zijn werking

Welke stappen moet ik ondernemen om over te stappen?

In 3 eenvoudige stappen kunt u overstappen op mijnoverstap.nl:

Stap 1: ga naar onze vergelijkingstool en vul hier uw gegevens in. Klik vervolgens op ‘Maak vergelijking’.

Stap 2: kies uw voordelige aanbieding van de providers uit, die het beste bij u past. Klik vervolgens op 'Aanvragen'. (let hierbij op of u het juiste pakket kiest: internet, internet+bellen, internet+tv, internet+bellen+tv, of digitale tv)

Stap 3: vul het formulier in en klik vervolgens op 'Bevestig je aanvraag'.

Nadat u uw aanvraag heeft gedaan, ontvangt u van ons een bevestiging via Pricewise. Uw aanvraag wordt vervolgens doorgestuurd naar de nieuwe provider. Uw huidige contract wordt vanzelf beeindigd als u hiervoor heeft gekozen.

Kan ik naar iedere provider in de overstaptool overstappen?

Jazeker. U kunt zelf bepalen naar welke provider u over wilt stappen. Hou er wel rekening mee dat het niet mogelijk is om over te stappen naar dezelfde provider waar u nu een contract bij heeft.

Hoeveel tijd kost het voordat ik ben overgestapt?

Dit is afhankelijk van de provider waar u naartoe overstapt en de dienst die u aanvraagt. De tijd die het kost is minimaal 28 dagen en maximaal 90 dagen in de toekomst. Uw nieuwe provider zal zorgen voor een soepele overstap.

Moet ik mijn oude abonnement zelf opzeggen?

U heeft zelf de keuze om het abonnement zelf op te zeggen of om deze door uw nieuwe provider op te laten zeggen. Deze keuze kunt u maken tijdens het invullen van uw gegevens in de overstaptool.

Kan ik mijn overstap annuleren?

Er geldt een zogenaamd herroepingsrecht voor alle producten die u via het internet, de telefoon of de post aanschaft. Hier vallen dus ook producten aan die u via deze website aanschaft. Nadat u de bevestiging heeft ontvangen van de koopovereenkomst (vaak dezelfde dag van aanvraag) heeft u 14 kalenderdagen wettelijke bedenktijd om uw nieuwe abonnementen te accepteren of te weigeren. U kunt in deze periode kosteloos en zonder opgaaf van reden annuleren. Indien de provider niet of onvolledige informatie heeft verstrekt, dan kunt u zelfs tot 3 maanden na bevestiging van de koopovereenkomst annuleren. In het geval dat er provider de informatie te laat opstuurt, maar nog wel binnen een termijn van 3 maanden, dan gaat het herroepingsrecht van 14 kalenderdagen pas in op het moment dat u de informatie heeft ontvangen. In het ontvangen welkomstpakket staat aangegeven hoe u de overeenkomst kunt herroepen. In het merendeel van de gevallen is dit per post of per e-mail.

Ben ik verplicht om een alles-in-1 pakket af te nemen?

Nee, u heeft de vrije keuze bij welke provider u een of meerdere services af wilt nemen. Onderzoek toont echter wel aan dat u het voordeligst uit bent bij een alles-in-1 pakket.

Kan ik mijn huidig abonnement behouden of laten omzetten?

Dit is mogelijk. Per provider gelden er een aantal regels waar u zich aan dient te houden wanneer u zonder signaalverlies wilt overstappen. Regels die unaniem gelden bij alle providers zijn:
• U bent zelf verantwoordelijk voor de financiële (contractuele) verplichtingen met uw huidige provider.
• Het is niet mogelijk om over te stappen naar dezelfde provider zonder signaal verlies.

Hoe vindt de aansluiting van de ADSL-verbinding plaats?

Er zijn verschillende manieren om een ADSL-verbinding aan te sluiten. Het merendeel van de ADSL abonnementen wordt geleverd met een zogenaamd “Doe Het Zelf-pakket”. Met dit pakket kunt u de ADSL-verbinding zelf aansluiten door gebruik te maken van een heldere bijgevoegde handleiding. U heeft zelf de keuze of u de ADSL verbinding zelfstandig aansluit of dit laat doen door een gekwalificeerde monteur. U zult er echter wel rekening mee moeten houden dat er vaak extra kosten verbonden zijn aan het laten aansluiten door een monteur. Via onze vergelijkingstool kunt u tijdens de bestelling aangegeven of u het zelf aansluit (u kiest dan voor het “Doe-Het-Zelf pakket”) of dat u gebruik wilt maken van een monteur. In het laatste geval komt de monteur langs zodra de verbinding op wordt geleverd. Na uw bestelling ontvangt de provider de procedure om een afspraak te maken met een gekwalificeerde monteur. Indien u nog vragen heeft kunt u altijd contact opnemen met onze klantenservice.

Ik ben afhankelijk van internet, bellen en/of tv. Hoelang ben ik onbereikbaar?

Als u overstapt via mijnoverstap.nl wordt ernaar gestreefd dat u geen dag zonder telefonie, internet en/of tv komt te zitten.

Moet ik per se overstappen naar een andere provider om geld te sparen?

Nee, ook binnen uw huidige provider zijn er vaak opties om geld te besparen. Kijk voor de beste aanbiedingen bij onze overstaptool.

Ik heb nu ISDN, moet ik dit omzetten naar analoog?

Indien u gebruikt maakt van een ISDN lijn om tijdens het internetten telefonisch bereikbaar te zijn, dan is een ISDN lijn overbodig. Met ADSL bent u tijdens het internetten gewoon bereikbaar. Wanneer u uw lijn wilt omzetten naar analoog, dan dient u dit verzoek in te dienen bij KPN en pas daarna ADSL te bestellen. De ADSL kunt u aanvragen wanneer uw huidige lijn analoog is.

Kan ik mijn eigen modem blijven gebruiken?

Een groot deel van de modems die (standaard) in een computer zitten zijn modems die inbellen via een analoge of ISDN telefoonlijn. Doordat deze modems gebruikmaken van een andere techniek zijn ze helaas niet geschikt voor ADSL. U dient dan een nieuwe modem aan te schaffen. Gelukkig worden deze modems door de provider geleverd bij abonnementen. Let er wel op dat deze modems vaak in bruikleen worden geleverd. Dit houdt in dat u bij het opzeggen van het abonnement de modem weer terug dient te sturen naar de provider. U wordt hiervan tijdig op de hoogte gesteld.

Overige vragen

Wat houdt Fair Use Policy in?

Fair Use Policy betekent dat er gemiddeld gebruik gemaakt mag worden van uw ADSL verbinding. Dit betekent niet dat u niet veel data mag downloaden, zolang dit maar niet structureel gebeurt. U mag gewoon grote bestanden downloaden en gebruik maken van het internet. Mocht u wel dagelijks veel data gebruiken (enorm grote bestanden downloaden), dan zou de provider hier maatregelen tegen kunnen nemen.

Is ADSL te realiseren op elke locatie in Nederland?

Bijna overal in Nederland is ADSL te verkrijgen. Er zijn echter nog plekken waar geen ADSL wordt geleverd. De reden hiervoor is voornamelijk de (te) grote afstand tot aan de telefooncentrale. Met de postcodecheck in onze vergelijkingstool ziet u direct welke providers ADSL leveren op uw adres. Tevens kunt u direct via onze website een passend abonnement afsluiten.

Betaal ik nog BTW over de door jullie getoonde prijzen van de (aangeboden) telecomproducten?

Nee, de prijzen van alle aangeboden telecomproducten in onze vergelijkingstool zijn inclusief BTW.